Lupiner - forlæng din blomstring

Jeg var ude og kigge i haven idag. De første lupiner er nu sprunget ud.
Desværre regnede det så jeg kan ikke tage billeder. Her er lidt fra sidste år i stedet.

Jeg har hovedsageligt blå lupiner som egentlig mere er lilla. Og de har en pink detalje.

Sidste år så det sådan ud i haven.

Jeg "kom til" at grave lidt op fra marken, - og det viste sig at være rigtigt heldigt, da Greve kommune synes at de hellere ville have bar grim jord, - uden blomster og rosenbuske. De fik et hold af mænd med gravkøer og fræsere til at ødelægge hele den store smukke naturgrund der ellers lå ved Hundige station.

I 20 år har jeg ellers kommet her og plukket buketter hvert år ved lupin tid.

Da vi flyttede hertil og der ikke var så mange penge til planter sneg jeg mig over i aftensolen og gravede lidt op. De står her stadigt, og har bredt sig - men det må de gerne hos mig.

Lupin er en af de nemmeste og mest hårdføre blomster jeg kender. Den kommer bare, og klipper man de afblomstrede blomsterstande af ved bladet, kommer der hurtigt blomster igen. På den måde kan jeg holde gang i dem i flere måneder. De tager IKKE skade af det. Og de kommer fint igen næste år. Måske er det i virkeligheden netop grunden til at de kommer så fint igen i min have? Jeg har nogle gange haft lupiner i august og september. Godt nok bliver de mindre og mindre. Men hvad gør det. Jeg ELSKER dem alligevel.





Kommentarer

  1. Hejsa. Er det foderlupin eller stauder, du har? Sår du dem eller køber du planter? Jeg har lige fået en 60'erne have, der ikke er blevet passet i mange år, så jeg tænkte, at disse skønne lupiner kunne pynte og sprede glæde allerede i sommer. Smukke billeder, skøn have. Masser af hilsner fra en staudenørd
    Margith

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margith
      Det er stauder. De er gravet op på en mark. De tofarvede blå hvide har jeg dog selv sået. Tog frø og såede med det samme, og de blomstrede allerede næste år.

      Slet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.