Claus Dalbys hvide Paradis

Jeg har været i en af verdens smukkeste haver. Og jo, jeg kneb mig selv i armen - som en anden Jeppe på Bjerget, - blot ved tanken om at være på besøg hos selveste havekongen. Det er nemlig Claus Dalbys kælenavn - i vores hjemlige gemakker. Min søn synes det lyder så sjovt, - og det har altså hængt ved. ;)

Den mest elegante have jeg endnu har set, må være Claus Dalbys super smukke hvide have, som går op til hans såkaldte Sunken Garden. Jeg synes, at ideen med en del af haven etableret i et lavere niveau - giver en ny og anderledes oplevelse - ja faktisk giver det en helt ny dimension til haven.

Den hvide have
 oplevet at have jord til overs, - hvorefter det som oftest ender med en høj - eller et hjørne af haven, der er højere. Det kan også have en god og flot effekt. Men det som Claus Dalby har gjort - er at turde at gå nye veje. At at skabe en have i lavere niveau giver noget ekstraordinært. Keld Slot har tegnet linjerne i den sunkne have, - og jeg må sige jeg er imponeret over resultatet. De to herrer forstår så visseligt at udnytte hinandens stærke sider - så det optimale kommer ud af det.
Den sunkne have - spiller op til arkitekturen på den flotte, klassiske hvidmalede patricier villa, som næppe kan gøres bedre. Der er plantet flotte opstammede bøg, som beskåret i et flot og anderledes firkantet format, i den grad understreger de rette og næsten barokke linjer i denne del af haven.

Vand i haven

Den Hvide have

Purpursolhat White Swan - skønheden findes nogle gange i det mest enkle.



Buerne er specielt konstrueret til den smukke have. De er solide og smukke i konstruktionen og jeg er overbevist om, at de kommer til at fryde øjet i mange mange år fremover, for udover at bære skønne blomster, er de med til at give haven flotte linjer - selv i vinterhalvåret. Det rustne look blender også flot ind sammen med skovens farver, - ikke noget med skrigende farver her. Her får planterne lov at spille hovedrollen.


Overalt hvor øjet søger hen - finder man smukke point-de-vues, - fokuspunkter, som drager blikket mod sig så øjet ikke har lyst til at vandre. Det er i høj grad med til at give en sjælden ro og plads til fordybelse. Man får lyst til at holde blikket på haven - og ikke spejde ud over hav og skov.




Claus Dalbys bog om hvide haver - kommer snart. Den er vi mange der glæder os til at læse.

Kommentarer

  1. Meget meget elegant udtryk med det hvide - smukke billeder fra en smuk have :o)

    SvarSlet
  2. Ja der er noget at leve op til - det er afsindig flot:)

    SvarSlet
  3. Flot have - flotte billeder. Jeg bøjer mig i støvet :)

    SvarSlet
  4. Is this your garden? It is beautiful.

    SvarSlet
  5. Hej Eva
    Jeg tror jeg har det på samme måde som dig. Da min mand og jeg besøgte Claus i august måned, havde jeg det ligesom jeg fik et kæmpe sug i maven og en rislen ned af ryggen da vi kom til den hvide afdeling, den var bare så smukt og især den ned sunken have var bare flot og indspirende. Jeg glæder mig helt vildt til bogen om hvide haver udkommer.
    Knus herfra midtfyn Pia

    SvarSlet
  6. flotte billeder, jeg var der i juni måned :) ;)

    SvarSlet
  7. Tak for skønne billeder, Eva. Jeg kan godt forstå at sønnen synes det er et sjovt navn :-) Jeg synes det er rammende.
    Da jeg var ovre og se haven for 2½ år siden, var der stadig svømmepøl, men jeg har længe ledt efter en undskyldning for hvornår det måtte være ok, at søge igen, og det har jeg da lige fået :-)
    Jeg glæder mig også helt vildt til den hvide bog :-D

    SvarSlet
  8. Rigtig gode billeder.
    Smuk have.
    Tak for rundvisningen.

    SvarSlet
  9. Tak for jeres søde hilsner. Det er jo ikke svært at tage billeder i sådan en smuk have, men jeg labber da alligevel roserne til mig ;)

    Dear Lancashire Rose, This garden belongs to the danish gardening author and publisher Claus Dalby, a wellknown author of many beautiful gardening books.
    His blog is at www.clausdalby.dk

    The garden is not open to the public, but I was fortunate to see it during an open garden event where 50 people saw the garden, (won admittance in draw).I think Claus Dalby said, that he received 2500 mails from people who were interested in visiting that particular day. So I do feel fortunate to have seen this Paradise. ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.