3 meter højt ukrudt!

I år har jeg haft "ukrudt" der er over 3 meter højt. Jeg lod denne cikorie stå, da jeg ikke var sikker på hvad det var, og til min store glæde foldede de blå blomster sig ud hver dag over en laaang periode her i haven. Andre synes måske at det er en grim plante, men jeg er nu vild med de himmelblå blomster.


Cikorien blev den højeste jeg nogensinde har set! Over 3 meter.



Du kender sikkert Cikorie fra vejkanter rundt omkring i landet.
Hvor den lige nu blomstrer, og normalt er ca en meters penge høj.
Den er nu desværre slut for i år, ved nogle her i blogland,
 om jeg kan regne med at se skønheden igen til næste år?




Kommentarer

  1. Gosh, så høj! Jeg har sået den i år for dens dejlige blomster og har en del store planter uden blomstring. Jeg mener den er 2 årig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt. Nu hvor jeg har klippet den meget tilbage, kommer der nye blomster. Den er ustoppelig :) Og så har jeg ikke engang gødet i år.

      Slet
  2. Imponerende, den skal indføres her, skal blot lige huske at stoppe i vejkanten, er selvsagt også helt vild med den blå farve:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan vist også købe frø til den. Har dog ingen erfaring med dem.

      Slet
  3. Holddaop så kan man se hvad næring kan gøre frem for når cikorien står i en tør og mager grøftekant.
    Jeg tror at skønheden kommer igen, den er i hvertfald flerårig.
    Hvert år når den begynder at blomstre tænker jeg at jeg vil ud og grave nogle op - jeg er VILD med de blå blå blomster. Det passer også bare perfekt hos dig i din smukke blå have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth. Jeg blev også ret vild med dem. Det eneste ærgerlige er at de holder så kort. Men heldigvis er der mange blomster.

      Slet
  4. Hej Eva.
    Ordet Cikorie dukker op i min hukommelse som kaffeerstatning under 2.Verdenskrig, hvilket min mor har fortalt mig om som barn. Jeg vidste ikke det var så smuk en plante, har set den mange gange uden at vide hvad det er. Det er åbenbart også julesalat. Hvor spændende. Se mere på dette link:
    http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Cikorie

    Sommerhilsner Anne fra Greve

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja min veninde har lige fortalt at hun flere gange har dyrket dem. De spæde skud skulle smage ret godt, men dog bitre

      Slet
  5. En smuk og anderledes plante i haven, god ide. Jeg syntes alt er blevet mega højt i år, bla er mine violfrøstjerner også ca 3 m høje, det er helt vildt. Det er selvfølgelig også fordi der er blevet vandet og gødet grundigt. De der ikke har egen brøndboring, de har haft det svært eller meget dyrt, hvor os der har egen boring, har haft en fordel, ellers havde vi ingen have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit.
      Tak for din hilsen. Havde jeg dog blot 3 meter høje violfrøstjerner. Det må¨være et drømmesyn.

      Slet
  6. Ciao! Bellissima la cicoria blu! Qui cresce alta solo un metro ! Complimenti per il giardino, seguirò con piacere il tuo blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ciao e grazie per il tuo commento dolce. Rivolgo un caloroso benvenuto qui sul blog.
      I migliori auguri da Eva

      Slet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.