tirsdag den 5. juni 2012

Efterlysning - Dragør rose - kender du navnet?


I weekenden tog vi til Dragør og det var en smuk og dejlig tur, omend lidt kølig. Det er faktisk en dejlig by sådan rigtigt at gå på opdagelse i. Gader, der ikke er bredere end et fortov, - og små listige gange. Alle er smukt malet og dejlige planter pryder gadebilledet overalt, hvor man kommer i den gamle del af Dragør.

Men det jeg så derude - vil jeg sent glemme. Det var denne rose. Gigantiske blomster - gule, - med lys rosa kant, som blegnede til creme. Og med orange knopper. Ikke at forglemme en vidunderlig duft.

Jeg har kigget ALLE mine rosenbøger igennem, og på nettet. Kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er for en rose. Den ser gammel ud. Se blot roden, der er tyk som et træ.

Vi kørte faktisk til Løve, for at se om de havde den, men desværre genkendte de den ikke. De ville dog undersøge det nærmere, - sikken service! :)

Her er et par billeder vi tog af rosen, og - den står i fuldt flor nu. Så den blomstrer usædvanligt tidligt.



9 kommentarer:

  1. Norv, hvor er den flot!! Skriv endelig navnet når du finder det.

    SvarSlet
  2. Hei! Deilig rose! Jeg kan nok ikke hjelpe med navnet, men jeg er enig i at Dragør er et virkelig trivelig sted! Lykke til i navnejagten!

    SvarSlet
  3. Næh, jeg har ingen bud på navnet. Men den ligner en, min mormor havde klattende op ad sin veranda i sin Brønshøj-villaby min barndøm. Vidunderlig. Også duften. Abrikosagtig og frisk.

    Dejlig tur. Ihærdige er i også!

    SvarSlet
  4. Hej Eva..

    Jeg kan heller ikke lige se hvad det er for en rose.
    Men mit bedste bud er nok 'glorie de dijon'
    Har du kigget på den?

    Venlige hilsner

    SvarSlet
  5. Anonym6/06/2012

    Hej Eva!
    Kan det være den der hedder Westerland?
    Hilsen Mariane

    SvarSlet
  6. Hvor er i søde!
    Jeg kan godt forstå at du er forelsket i den rose, den er voldsomt flot - og som du ved er det store ord, når det kommer herfra;-)

    Kan desværre ikke hjælpe med navnet, men jeg håber at du snart får jackpot.

    SvarSlet
  7. Hvis ikke de kender den i Løve, kan vi andre jo nok heller ikke være med.
    Mit bedste bud er Alchymist, men tvivler når de ikke kender den i Løve.

    SvarSlet
  8. Hej Eva
    Den ligner til forveksling den rose, vi overtog sammen med huset her i Aalborg for 22 år siden. Engangsblomstrende, rød-orange knopper, storblomstret, sartgul med lidt røde kanter og med en fantastisk duft. Vi har lige siden prøvet på at finde navnet på rosen. Indtil videre uden held. Det er ikke en Westerland eller en Alchymist
    Hilsen
    Ege, Aalborg

    SvarSlet
  9. Anonym6/06/2012

    Hej Eva,
    Mit bud et at det er en usaedvanlig livskraftig udgave af den gode gamle Peace rose (som egentlig hedder Mme A. Meilland)du har moedt i Dragoer. Den er godt nok rubriceret som en storblomstret bedrose men kan blive baade meget gammel og meget stor/hoej hvis man ikke beskaerer den ret meget. De store gule blomster (der blegner til cremehvid)har netop rosa kanter og starter som orange knopper og den var en af de mest beroemte/plantede roser efter den kom frem i 1945 saa den har sikkert ogsaa vaeret populaer i Dragoer! I vores nabogaard havde de nogle +2 meter hoeje eksemplarer plantet i 50'erne som ogsaa var blevet helt trae-agtige ligesom din. Desvaerre blev de ofre for en gaard-renovering, men som jeg husker det, lignede de din rigtig meget.
    hilsen Kiersten

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...