lørdag den 21. oktober 2017

Buksbom kur mod virusdød

For fire uger siden opdagede vi at vi desværre er blevet ramt af buksbomvirus af nogle kendt som boxblight.




Det er ikke til at bære at se alle de smukke og ellers velpassede planter som både har fået næring og vand gå til af den desværre mere og mere udbredte virus. Det har kostet os 10 styks 15 år gamle og store flotte buksbom kugler for nogle år siden. De røg alle ud og jeg har ikke haft penge til at erstatte dem siden da de koster op imod 3000 kr pr styk i den størrelse og alder.

Så jeg blev faktisk lidt panik ved tanke om at de skulle ødelægge hele min lille haves struktur og vintergrønne rammer som jeg holder så meget af.

Så faldt jeg ( og nej dette er IKKE et sponseret indlæg af nogen som helst art ) over disse videoer fra Holland, hvor et firma der kalder sig Topbuxus har kavet en organisk kur mod den forhadte virus.
Det virkede næsten for godt til at være sandt.

Men se lige hvad der er idag i min have - her 4 uger efter. Nemlig :)

Der er nye spirer på vej i min buksbom.
Skal nok rapportere hvordan det går men allerede er jeg ør af lykke for det virker som om mine buksbom er reddet uden at jeg overhovedet har måttet klippe i dem. Se billedet herunder der tydeligt viser nyvækst kun 3 uger efter første behandling.


Vi har brugt Topbuxus 'Health' ( en pille opløst i vand og sprøjtet på planterne. Samt det økologiske produkt Topbuxus 'Grow' - et gødningsprodukt, der får planterne til at  sætte nyvækst på kort tid og holde de sunde. Ingen af produkterne er fungizider eller giftige sprøjtegifte men annonceres som 'økologiske' af den hollandske producent. Så de kan ovenikøbet benyttes med god samvittighed. 

Hermed mine erfaringer som jeg håber kan hjælpe andre, der er blevet ramt. De blev leveret på kun 5 dage fra Holland via Amazon.co.uk

11 kommentarer:

  1. Næsten for godt til at være sandt. Der er mange virusramte haveejere, der bliver lykkelige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde det på samme måde. Man blir jo skeptisk. Men det er kun 3 uger siden, - det virker som gode tegn at der allerede er nyvækst. Jeg kan jo kun rapportere fra egen have. Det er som sagt ikke mig der sælger det, ej heller er jeg på nogen måde sponseret. Jeg har kun delt dette for at hjælpe andre der er i samme situation, efter alt det regn vi har fået i år.

      Slet
  2. Hej Eva

    Disse midler blev introduceret i 2011 og de lader til at virke.
    Jeg har ikke kunnet finde nogen skuffede købere. Det kan skam fås i DK - Jespers PS og bakker har det.

    Held og lykke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være - men vi handler normalt hos Amazon - og vi betalte kun 1064 kr for begge dele inkl levering - til Danmark.
      Hos Jespers koster blot det ene produkt 998 kr. og det er eksklusiv levering der mindst koster 175kr. hos Jespers planteskole. Det kommer oveni. - Og så er der ikke engang inkluderet GROW gødning. Jeg synes nu det var en OK fair pris 1064 inkl. begge produkter. Vi har meget buksbom i haven.

      Slet
  3. Det lyder da helt fantastisk. Jeg håber, der er mange, der kigger ind her på bloggen, så de kan se, der findes en kur. Jeg havde i hvert fald ikke hørt det før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, - men ellers er du meget velkommen til at kopiere min tekst og billeder fra dette indslag - og dele med dine havevenner :) hvis du mener nogle kan have glæde af det Birgitte.

      mvh
      Eva

      Slet
  4. Spændt på hvordan det fortsat virker.
    Vil følge dine rapoteringer.
    Jeg hsr luge gravet 11 meter hæk op samt 5 kæmpestore kugler op. Dette blev jeg anbefalet af plantecenter og en havearkitekt.
    De bedste hilsner og tak Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej- det er jeg ked af at høre. Var angrebet slemt?
      Vi opdagede det og købte Topbuxus efter blot en uges tid. Det går desværre hurtigt med al den regn vi har haft har buksbom sygen jo ideelle kår til at sprede sig. Jeg håber seriøst at det virker på lang sigt. Prøv evt. at se nogle af videoerne der ligger på Topbuxus egen hjemmeside.

      Slet
  5. Hvor er det godt at vide at det hjælper, så vil jeg investere, hvis den syge jeg har breder sig til mine hække. Jeg ofrede nogle buxbomkugler tidligere på året da jeg opdagede buxbomsygen her - jeg synes at prisen er til den høje side.

    SvarSlet
  6. Kære Eva, vigtigt og godt indlæg, på en trist baggrund, men måske med lysere udsigter. Hold os endelig opdateret.
    Venligst
    Henrik med de 2000 buksbum...

    SvarSlet
  7. Kære Eva,

    Tusind tak fordi, du deler. Kh Claus

    NB. Jeg tror, at det middel, du har fået fat på, er identisk med desinfektionsmidlet Virkon S, der kan købes herhjemme. Her skal bruges 1 g per liter.

    SvarSlet

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...