Beskæringens kunst




Vi startede med at anlægge haven i 2006, ved at lægge en brolagt sti fra indkørslen og rundt om huset, så vores søn kunne køre rundt på sin lille motorcykel. Året efter kom der plantekasser i haven, og det store pæretræ, som var meget sygt blev fældet. Så var der kun en forsømt hæk, en mælkebøttemark, 2 æbletræer, og en masse skvalderkål. Back to square-one.

Jeg ønskede at vi kunne have et træ som kunne give skygge på en varm sommerdag, og da vi ikke ville vente i 15 år på det, faldt valget på en hængepil. De kan vokse. Og nu her 5 år efter er det endeligt ved at få lidt størrelse på sig. I denne uge har jeg beskåret det, og håber at det kan komme til at ligne dem vi så i Tivoli friheden sidste sommer. (se foto nederst herover) De lignede hængepil, men havde et udtryk af mere japansk præg. Og dermed er væksten også holdt nede. Det synes jeg passede godt til vores 711 kvadratmeter. Selvom jeg ville ELSKE at have et gigantisk solitærtræ stående, er der jo visse hensyn man bare er tvunget til at tage i en parcelhus villahave. Se vores hængepil på billedet øverst. Jeg håber at det bliver flot og at jeg ikke lige har "ødelagt" mit fine træ. Men nogle gange skal man jo satse - for at opnå et lidt utraditionelt resultat.

Kommentarer

  1. Det ser virkeligt indbydende ud på det første billede og jeg synes din hængepil er rigtigt flot. Jeg kan kun selv håbe min have med tiden bliver ligeså flot. Hvad er det i øvrigt for et flot lille træ/busk der vokser op ad espalieret til højre i billedet på husmuren, er det en acer palmatum art?

    SvarSlet
  2. Hej JOC
    tak for din hilsen. Det er en Acer Palmatum dissectum Garnet. Træet er ikke espalieret, men jeg kan godt se at det kan se sådan ud på billedet. Det står i mit staudebed,foran terassen. ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.