Narcis - vidste du at den har sit navn fra den græske mytologi?

Narkissos (græsk: Νάρκισσος) er en person fra græsk mytologi. Han var en smuk ung mand som alle piger elskede; En af dem var Echo, men han afviste hende, hvilket nedkaldte Gudernes vrede. Han skulle en dag ned til en sø for at få noget vand men da han så sit spejlbillede blev han forelsket i sig selv. Han sad der dag og nat, men da han ikke kunne gøre mere end kun at se på sig selv visnede han til sidst og blev til en blomst kaldet "narcissen".





Kommentarer

  1. Hej Eva, jeg kendte egentlig godt historien fra gymnasietiden, men kunne ikke lige huske han blev til en blomst - så jeg blev da lidt klogere :)

    Det er i øvrigt nogle meget flotte Narcisser du har. Kan du huske navnet på nr. 1 og 2? Den fyldte er ret flot, så hvis jeg støder på den senere, skal den nok med hjem hjem :)

    vh. JOC

    SvarSlet
  2. nr. 1. Narcissus poeticus
    nr. 2 Narcissus White Lion
    men de er fra en blandet pose fra Bilka. Køber lidt hvert år og har efterhånden en del forskellige slags.

    Det synes jeg er lidt sjovere end blot de klassiske gule. Skal man tro Wikipedia - findes der ca 55 forskellige slags. Så jeg bliver ved og spæder lidt op hvis jeg finder noget jeg ikke synes jeg har set før. ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.