Controvers - måske - det håber jeg da en dag!

Sidste år var jeg så heldig at besøge Frederiksberg Have hele to gange. Det er sådan en smuk have, og man kunne sagtens tage forbi lidt oftere. Det slog mig at jeg igen i år ikke har set et Kornus Controversa træ. Det er ellers et af dem, jeg har haft øjnene åbne efter i mange år. Ved ikke om de overhovedet forhandles på Sjælland. Hvis du støder på et - er jeg All Ears. ;)




Træet kaldes også etagekornel, og på engelsk wedding cake tree. Det findes i den mest vidunderlige variegata udgave. Jeg har set det i en have i Brønshøj for 15 år siden, og jeg har ikke glemt det.
Det er denne udgave jeg så gerne så i haven. Men det skal være opstammet og ikke som busk. Jeg har desværre ikke nogle billeder, så hvis du vil se det perfekte træ til den hvide have kig på linket.


Kommentarer

  1. Gammel kærlighed ruster åbenbart ikke. Nu må du da få det træ hjembragt efter så mange års længsel.

    http://www.loenbaek.dk/planter/cornus-controversa.html

    Hvor er de bare forskellige de 2 billeder. Jeg så faktisk først 2. gang, at det kun var årstiden, som var ændret. Ved du, hvad det er for noget hvidt, der er sat på de jern opsatser i basinet ?

    SvarSlet
  2. Det er også et rigtigt smukt træ.
    Desværre kan jeg ikke hjælpe til med den brogede du viser.
    Jeg har været i praktik inde i haveselskabets have, men jernopsatserne, har ikke været der på det tidspunk jeg var der.

    SvarSlet
  3. Det er da også et helt fantastisk træ... kan godt forstå du er forelsket :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  4. Jeg tænkte også at du skulle prøve at kontakte Anne Marie fra Lønbæk. Jeg er sikker på at hun kan hjælpe dig.
    Det er et skønt træ og jeg har også set det i blomst i Haveselskabets have :-)

    SvarSlet
  5. Eva,Faldt lige over dit ønske.
    Tak for tilliden,Hanne.
    Rendte lige på Flemmings planteskole i går på plantemesse, og han fortalte de havde en del sjældne ting, men var ikke på nettet.
    Så måske har de den ønskede Controversa som stor. :o)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Tak skal du have Anne Marie. Det lyder som om jeg må prøve det til foråret. ;)
    OG tak til dig også Hanne.

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.