Drømmende dejligheder

Nu begynder vi nedtællingen til foråret. 10-9-8-7-6....Åhhhh hvor skønt det bliver i år. Mere drømmende dejligt end nogensinde før, - og jeg håber at jeg når bare en fjerdedel af de ting jeg har sat mig i hovedet. Man får jo så mange vidunderlige ideer her i Blogland.
Man kan nærmest sige at en tur i Bloglandia - er som en katalysator på mine haveideer. Det kan være en lille blomst, eller en flot pergola, eller måden hvorpå nogle har komponeret en smuk sammensætning at blomster.

En af mine mere heldige sammensætninger er Rems Favourite og Shirley. OK, jeg ved godt at jeg HAR vist billeder af dem før, men ikke dette billede. Og jeg er nok lidt en Tulipoman.


Jeg prøver, - og prøver, men er ikke den mest systematiske i min tilgang til det med at sætte sammen, så det bliver sådan lidt intuitivt. Jeg kan sagtens se, at man kan sætte ting sammen på de mest vidunderlige måder farvetemaer, monokrome eller i mere bohemestyle, men hos mig er det bare ikke - sådan det foregår.

Men faktisk er det først i de senere år at jeg for alvor er begyndt at flytte rundt på planterne. I starten var det nok også noget med BARE - at få blomster IND - snarere end det var ideen at flytte rundt til den rene perfektion.

Min have må gerne være lidt vild - lidt vovet, og - jeg KAN ikke få mig selv til at lave et bed efter en andens opskrift. Det er bare ikke mig. Jeg har set nogle rigtigt kønne bede, der var lavet ud fra en "færdig opskrift" i en bog af Birgit Reimer. Kvinden er jo helt fantastisk dygtig. Nej jeg vil hellere bare inspireres. Måske blot af selve stemningen i de forskellige haver, der gør et dybt indtryk på mig.

Måske er systematikken og lysten til at flytte rundt - igen og igen, noget der kommer. Men det med at gå ud og købe et såkaldt færdigt bed, en kopi af noget en anden har tænkt. Det er definitivt en turn-off. Jeg skal ønske mig blomsterne, kigge på dem, - hjem og tænke, og måske prøve at så dem - før de kommer indenfor i min have. Det er meget noget med at "mærke efter".

Kommentarer

  1. Kan nemt følge din tankegang. Jeg har et bed foran mit drivhus, der kommer forskellige stauder og sommerblomster på prøve indtil de har bevist, hvad de kan.

    Noget bliver så opformeret og noget ryger afsted til andre haveglade. Ja og noget er så dårligt, at det ryger på komposten.

    Jeg vil også selv helst have idéen, eller tro jeg selv har den.

    Håber du får en god søndag i haven.

    SvarSlet
  2. Kære Eva
    Jeg kan sagtens følge dig.! Jeg har selv den omtalte bog, men har kun brugt den til inspiration. Den er nemlig skøn :-)
    Dejlige tulipaner :-D... jeg kan mærke at du glæder dig MEGET ;-)
    K.Gro

    SvarSlet
  3. Hej Eva

    Uhh jeg synes også det med haveplaner er svært. Jeg føler mig meget overbevist om at jeg om nogle år kommer til at flytte rigtig meget rundt i haven. Jeg prøver at have en overordnet plan for placering af bedene og sidste år gik det op for mig at jeg også var nødt til at forholde mig til farverne. For sådan en farveladetøs som mig er det svært ikke bare at blande det hele sammen i et sammensurium.
    Dine tulipaner er fuldstændig fantastiske jeg kan godt forstå du GLÆDER dig :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  4. Helt enig Eva
    Gider ikke lave det lige som andre, det skal være de blomster, jeg kan lide, der skal plantes i bedene.
    Men jeg er ikke så god til at gøre som Hanne Tilst, smide på komposten, hvis de ikke dur, men det kan vel læres :o)

    SvarSlet
  5. Heey! I din have må du gøre lige hvad du vil... og der er ikke noget der er rigtigt eller forkert, vel?

    SvarSlet
  6. Hej Eva. Jeg kan også godt forstå din tankegang. Jeg har det ligesådan selv. Jeg har lært rigtig mange spændende planter og stauder at kende i blogland og har også anskaffet mig nogen af dem, men jeg har det bedst, hvis jeg selv finder ud af hvor og sammen med hvilke andre jeg vil plante dem. Jeg synes, du er lykkedes rigtig flot med din have og jeg har hentet meget inspiration hos dig. Inspiration giver mulighed for at udvikle sine egne idéer og det er vel sådan, det skal være. Man skal vise sin kreativitet for det kan også være interessant for andre for at blive inspireret!

    SvarSlet
  7. Så smukt og virkelig en go kombination... og så har de helt selv fundet på det ;o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  8. Hej Eva
    Din forårshungrende følelser kommer lige ud igennem skærmen til alle os andre sultne forårsnarkomaner :o). Det er ikke kun pga. haven og blomsterne, men fordi foråret også er den første indikation på at et nyt år er igang og giver ligesom en ny start og motivation på dagligdagen og ja, livet. Jeg har en stor tro på, at dette år, 2012 - og fordi 12 er mit yndlingstal - bliver et godt år, med friske tiltag og ideer der bliver til noget.

    Bede i haven er små malerier i sig selv - og de bliver personlige fordi det netop er én selv, der har sammensat det af de blomster og planter man holder mest af. Derfor er der ingen bede der er "rigtige" for man bestemmer selv. Her i DK synes jeg ofte man bliver lidt farvekritisk mht. blomstervalget, jeg elsker hvidt-i-hvidt, men forstå mig ret, se nu på engelske have, sådan nogle rigtig cottage gardens, de er et stort farvelademosteri og man bliver da ikke svimmel af dem tværtimod, de udstråler glæde og ro :o)

    dejlig blog du har!

    :)

    SvarSlet
  9. Anonym3/11/2012

    Hej Eva
    Tulipaner kan jeg heller ikke stå for, de er så skønne.
    jeg har sat en del løg i efteråret,glæder mig som et barn til at se dem blomstre.
    Min store drøm er engang at rejse til Tyrkiet og se dem blomstre vildt ude i naturen.
    spændende og inspirerende blog.
    God søndag.
    KH
    Ayse

    SvarSlet
  10. Hej
    Jeg kan godt lide at være på besøg i andres haver og evt se noget man selv kan bruge uden at det partu skal være magen til , tror faktisk ikke man kan lave ens haver, det ville da også hurtig blive kedeligt vi har jo hellere ikke ens hjem.Har aldrig været god til tone tone mit er nok lidt mere tilfældigt og planterne skal godt nok være slemme før de ryger på komposten,men det kan dog ske.

    Åh ja tulipaner i egen have kom nu forår.

    SvarSlet
  11. Hej Eva

    Jeg er helt enig med dig. Jeg skal ikke have nogen til at fortælle mig, hvordan mine bede skal være. Jeg foretrækker selv at bestemme og tage de planter jeg kan lide. Det er skønt med inspirationen - også fordi der er langt mere billedmateriale på bloggene end noget andet sted, men derefter tager jeg fat i mine bøger og læser op på placering, jord, højde, blomstringsperiode og sygdomme :o)) Til sidste anlæggger jeg bedet på et papir og så er der kun tilbage at bestille hele dynen på planteskolen :o) Men mine bede...det er det. Helt efter mit eget hoved.

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.