Eftertænksomhed - Divide and Conquer

Det er vist ord, som alle der har delt stauder kender endda særdeles godt. En smart og praktisk foranstaltning - del planterne - så får vi flere - og større og flottere planter. Glæden ved at kunne give plantebørn videre til andre er jo også stor. Og måske har modtageren så noget nyt som ved bytte kan glæde i din have.


Jeg har nu sløjfet et bed med drejeblomster. Det har nogle af jer måske opdaget, - men jeg har nu også mange i haven, - for da vi flyttede ind var der INTET. Ingen stauder - overhovedet. Så dem der delte sig og kom flot igen, fik lov at brede sig lidt. Det er jo også et spørgsmål om økonomi.De er ikke svære at grave op. Så jeg håber at dem der har fået dem i haven vil nyde at noget bare kommer - og at det er nemt. Ingen opbinding eller noget.


Nu har jeg lyst til nye spændende planter, - specielt efter alt det blogning. I lokker og frister og jeg lader mig gerne friste. Det er en skøn hobby vi har.

I weekenden købte jeg Crampe Cordifolia, som jeg ledt efter i henved 10 år. ENDELIG fandt jeg en stor sund plante. Nu skal jeg bare finde en plads. Hmmmmm - sol - kan blive op til 2 meter i højden...hmmmm. Jeg tror lige at jeg tænker over det, og så kommer den i jorden i weekenden.

Har malet det sorte stakit - under klematis, vildvin og tobakspibeplante. IKKE NEMT - men nu er det overstået. Så kan vi nyde det og forhåbentlig holder hegnet nogle år endnu. Da jeg gik ind her til aften skinnede det som katteskind i måneskin. Det føles godt.

Hostaerne i potter blev også delt. De trængte. De blev skåret igennem med en håndsav. Nu står de i Claus Dalbys luksus gødede pottemuld, og det nye bed i børnehaven har fået et par planter. Så må vi se om de vil bo der.

Kommentarer

  1. Det ser bare godt ud med hosta i krukke, og især sådan en som din.
    Det er dejligt at se hvordan man kan glæde hinanden med små plantebørn her på bloggen.

    SvarSlet
  2. Skøn hosta, og du har ret, det er en god idé at dele med andre, hvis man har for meget til sig selv.

    SvarSlet
  3. Skønt at kunne dele, og dine drejeblomster ser ud til at stortrives. Jeg glæder mig til at se dem i udspring.

    Det er også skønt at få noget nyt og spændende ind i haven og ikke mindst skønt at få frisket op. Så alt i alt har du fået gjort op til flere gode gerninger!

    Ha' en dejlig dag :o)

    SvarSlet
  4. Det er sikkert godt med ekstra omtanke mht placering af cramben. Vi flyttede vores på et tidspunkt, fordi den blev for stor til sin placering, og det var den længe om at komme over.

    SvarSlet
  5. hej Eva.dejlige billeder.hosta i krukker har jeg også mange af.de passer sig selv.og er rigtig flotte.god dag jette (mit lille gods)

    SvarSlet
  6. Hej Eva :o)
    Det er dyrt hvis man hele tiden skal på planteskolen og jeg gør som dig, deler deler deler og deler i et væk :o)Synes også at det er et stort plus, jeg kan godt lide gentagelserne af de samme planter, de skaber ro. Dermed ikke sagt at der ikke er plads til noget nyt :D For det er der altid :o)
    Smukke inspirerende billeder som altid.
    Kh Marlene

    SvarSlet
  7. Yeps, det er nærmest vores ordsprog i haven. Jeg flytter og deler også hele tiden. Godt vi også har krukker, hvis vi skulle løbe helt tør for plads en dag :-)
    Jeg glæder mig til at se din Crambe og hvor du planter den, for den har jeg også luret på i mange år efterhånden. Spændende :-)

    SvarSlet
  8. Jeg må give Gitte ret - det ser virkelig godt ud med hosta i din krukke.

    Ja, du har ramt noget rigtigt mht. at dele og jeg var en af de heldige, der fik lov at videreavle på dine drejeblomster, de er endnu små, men trives, og jeg skal nok vise billeder senere.

    knus, Ulla

    SvarSlet
  9. Kære Eva. Som altid en fryd at kigge på dine varme billeder, de har en rigtig dejlig tone som virker behagelig for øjet på en computerskærm. Del og hersk er et fabelagtigt koncept, og at give gode planter videre er da en gave.
    Henrik

    SvarSlet
  10. Har også været vild med Crambe og har også forsøgt mig med en som desværre aldrig rigtig blev til noget , så vil glædes over at følge din.

    Hilsen Helle

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.