Førsteklasses haveoplevelse

Igår var jeg med en veninde - som havde en masse planter med på byttemarked - inde i Det Kongelige Danske Haveselskabs have på Frederiksberg. Jeg har skrevet om denne vidunderlige plet før, og vil lige vise hvor fin den er nu.

Nogle af træerne - ville jeg dog ønske at jeg var kommet for at se for bare et par dage siden, da de havde smidt pragten, men det har jo også sin charme. Jeg vil opfordre alle der har mulighed for det at kigge ind i haven, - og det gerne på forskellige årstider, da der ALTID er en masse at se og lære af. Her kommer mine billeder fra den flotte have - i tilfældig rækkefølge.

Mange smukke anlæg  der tager vejret fra en.

Trækroner, som har antaget smukke efterårsfarver

Græsser, - der minder mig om mit besøg på Overdam Planteskole 

Trækroner med blade der næsten ligner blomster

Vidunderlige bede, der har formerne i orden. Med det mener jeg at de forskellige planter smukt klæder hinanden, - også når de er afblomstret. Det gør intet at noget af det er brunt, - og når man planter med græsserne ind imellem stauderne  står det meget smukt - også om vinteren. Det er som om man får mere ud af årstiden, når der er græsser plantet ind i bedet på denne måde. Det er helt grafisk med alle de forskellige blad former og blomsterformer. Meget smukt synes jeg.
Helt klart noget jeg gerne vil lære - og blive bedre til i min egen have.

Sikken farve...

Skulpturer og bænke med plads til nydelse af haverummene

Det er ikke kun skulpturerne der er kunstværker i denne have

Point de vue... med smukke rammer

Knudrede klatreplanter og stramme buksbom
holder haven spændende - hele året, og bladhænget
giver en fantastisk virkning når man står inde under pergolaen og kigger ud.

Skulle vist have været af sted lidt tidligere på ugen.

Stramme taks om fødderne. Det ser så lækkert ud.

Monet har ikke levet forgæves

Må tilbage når blåregnen blomstrer.

Sikken flot krone

Tobakspibeblomst slænger sig - og slænger sig - og slænger sig. Gentagelsen forstærker oplevelsen. Helt igennem genialt i udførsel og skønhed.

Vand er også et af mine top ønsker for min egen have. 

Smukt - og gennemført.



Kommentarer

  1. Hej Eva.Hvilken dejlig reportage
    fra en skøn have.Kommer der også jævnligt,og nyder det hver gang.
    Vidunderlige farver og former du har fanget med din linse.
    God dag til dig Jette

    SvarSlet
  2. Så smuk en have, tak fordi du viser billeder fra din tur.

    SvarSlet
  3. Hej
    Jeg har aldrig været i haven, men det står højt på min ønskeliste, jeg får også ekstra blod på tanden når jeg ser de dejlige billeder. Det er dog ikke så tit jeg kommer over på øen, men måske skulle man tage derover næste år, det er jo lidt ens egen have når man er medlem af haveselskabet
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  4. Skønne efterårs billeder. Du har fanget den fantastiske stemning, der er i denne dejlige have på smukkeste vis. Jeg har aldrig været forbi på denne årstid og det kan jeg se er en fejl.

    SvarSlet
  5. Ja, det er verkligen en otroligt smuk have. Jag gick där ofte när vi bodde lige om hjörnet. De har de störste bonderoser jag nogensinde haver set!

    SvarSlet
  6. Wauu..den have må jeg se engang! Jeg har set billeder fra haven før, men dine smukke fotos gør, at nu ved jeg med bestemthed, at jeg simpelthen må se haven.

    Selv det store staudebed i de brune farver er vild smuk:-)
    Mange hilsner fra
    imponerede Bente

    SvarSlet
  7. Sikke skønne billeder. Det er længe siden jeg har været der, men må da besøge haven næste år. Måske sammen med min søster?

    SvarSlet
  8. Tak for de fantastiske billeder. Dejligt når man ikke selv har mange muligheder for at komme der.
    Har dog været der et par gange da jeg boede på sjælland.
    Der er meget smukt og dine flotte foto gør det hele levende.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  9. Tak for turen og de skønne billeder.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  10. Hvor HAR jeg nydt de skønne billeder og turen gennem de mange smukke haverum :)

    SvarSlet
  11. Elsker også den have, og man bliver gang på gang inspireret af at gå rundt i den. Flere af mine planter er indkøbt på baggrund af besøg i Haveselskabets Have.
    Bl.a. Stikkelsbærkiwi og læbeløs vedbend så jeg første gang der!
    Dejlige billeder.

    SvarSlet
  12. Meget, meget smukke billeder fra en skøn have :o)

    SvarSlet
  13. Hvor ser det smukt ud, eva! Skønne billeder.
    tak for turen :-)

    SvarSlet
  14. Den have må jeg simpelthen se engang!! Jeg har set billeder fra haven før, men ikke nogle så skønne og stemningsfyldte som dine:-)

    SvarSlet
  15. Meget smukke billeder.

    SvarSlet
  16. Oj, oj, så fine bilder. Takk for turen:)

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.