Højbed på hjul - til dig med gigt eller ondt i ryggen

Kender du det at du egentlig gerne ville dyrke nogle grønsager, eller måske blot en mindre samling krydderurter. Men du har et problem: Enten har du ondt i ryggen og kan ikke tåle at ligge og luge på jorden. Eller måske har du gigt i knæ og hofter? Eller osse er pladsen trang - og du kan ikke afsætte en fast plads til formålet.

Jeg har selv glæde af mine højbede, som giver insta-højde i haven også hvad blomster angår.


Det er en myte, at kartofler absolut skal dyrkes i gigantiske kartoffelbede, med høst til hele året. Eller at man behøver hele marker med jordbær.

Her er løsningen til dig
Kunne løsningen for dig være at lave et højbed på hjul? I dag faldt jeg over løsningen - det behøver jo ikke nødvendigvis være hjemmesnedkereret. Se dette moderne højbed som passer ind alle vegne. Det kan du nemt flytte - og fx sikre en plads i solen, så dit højbed bliver en succes.

Efter at have hørt fra Karina som kommenterede på dette indlæg, - kunne vi læse at det højbed jeg linker til ikke er så stabilt. Måske er dette bedre? - Det kommer i Bilka - lover Claus Dalby her på sin blog


Kommentarer

  1. Hej, hvor er din have smuk, utrolig smuk. Det med højbede i græsplænen, den var aldrig faldet mig ind, det er jo intet mindre end genialt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for ros Susanne. Det glæder mig hvis du kan bruge noget fra bloggen til inspiration.
      Mvh
      Eva

      Slet
  2. De er utroligt smukke, det var også derfor jeg købte tre tryks for et par år siden. Desværre har jeg måtte erkende at de ikke er ligeså solide som de ser ud til, ihvertfald bøjede mine sig for et godt ord og jeg endte faktisk med at smide dem ud.
    ...men de ER pæne, men hvis man anskaffer sig nogle skal man vide at de ikke er så stærke i konstruktionen.

    - Blot en lille anmeldelse, nu da du nævner dem :-)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da ærgerligt. Jeg synes de er ret lækre. Kontaktede du virksomheden?

      Slet
  3. Hej Eva.Jeg bliver så glad indeni når jeg ser billedet af din smukke have.
    jeg synes din højbede er så flotte.Og jeg går ud fra at de er af træ?
    Det kan jeg bede lide end dem af metal.God dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak for din glade hilsen. Det luner. Som svar på hvad mine højbede er lavet af har du ret. Det er træ. Vi har foret dem med dampspærre inden der kom jord i. Så holder de godt. En klat maling gør at de holder længere og ser pæne ud.

      Slet
  4. Højbede ser altid så checkede ud. Du kunne vel heller ikke have et grønsagsbed midt i græsplænen, hvis det ikke var et højbed. Et mobilt højbed er da alletiders.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke grønsagsbede. Det er kun prydhave. Der er lidt krydderurter, bærbuske og æbler på bagsiden, samt jordbær, men vi har så lille en have, at jeg ikke mener jeg har plads til at dyrke grønsager også.

      Slet
  5. Hej Marie
    Jeg har ikke grøntsager i de sorte højbede. De rummer kun stauder og en masse blomsterløg. Det er alltid noget i blomst gennem hele havesæsonen.

    SvarSlet
  6. Din have er virkelig smuk.. Det er en perfekt helhed med huset. Jeg kan forestille mig at I nyder udsigten fra jeres liggestole :-) Dét ville jeg ihvertfald gøre.
    Højbede er vildt smarte... Dem du linker til har vi selv kigget på, men vores planer blev ikke til noget. Dine er derimod helt helt skønne.... de er virkelig fint lavet. Nogen gange er hjemmelavet langt bedre end købt:-)
    Hilsen Susan

    SvarSlet
  7. Sikke en smuk helhed mellem hus og have! Der vil jeg også være "evigglad" :-) Jeg overvejer også højbede, blandt andet rundt om et surbundsbed. Vi har overvejet selv at lave det af tynde jernplader, nok tungt, men skal gerne være stabilt. Og så lidt nysgerrige spørgsmål... Hvad har I kantet højbedene med i græsplænen,det ser ud til, at det er nemt at slå græs omkring? Og hvad er det for et fint lille rødløvet træ der er foran huset. En Acer?
    Mange hilsner Karin

    SvarSlet
  8. Jeg synes ideen med højbede på hjul er rigtig god og hvis de er så sårbare som Karina skriver så er det ikke så godt... med lige dem der.

    Men man kan jo lave nogle lidt lige som dine egne bare mindre og så sætte hjul under dem... de er garanteret også billigere, men de virker stadig efter henstigten :)

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
  9. hej Annette
    Jeg tror også at mine kasser skal være sorte. De må hellere passe til hinanden. ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Læg gerne en hilsen eller en kommentar og få min sol til at skinne.

Kærlige hilsener Eva

Populære opslag fra denne blog

Det smukkeste træ i haven...lige nu

Anne Just's vidunderlige
kringle fra kaffehuset

Espalier - i den naturlige stil.